Lakselv 2024

Laksefeber havde vi haft nu i flere måneder, nu skulle vi afsted.
Søndag den 18 august klokken 19.30 kørte jeg mod Nr.Sundby for at samle Morten op, som sædvanligt havde vi fyldt bilen godt. Det jo ikke grej man skal gå ned på, tror jeg heller ikke vi gør denne gang.
Vi skulle med færgen kl. 22.30 og skulle lige ladet noget el på dytten, inden vi skulle sejle.
Vel ankommen til Sverige, nu skulle vi bare op gennem Sverige ind i Finland og så til Norge, men vi skulle også lige finde 8 ladestationer på vejen der op, det gik nu meget fint indtil bilens GPS fortalte at vi ikke havde strøm nok til at komme til næste ladestation.
Så vi måtte lige lidt retur til en ladestation i Finland, med den ville ikke tage visa eller masterkort og læse finsk var ikke lige vores stærke side. Så der var koldsved på panden, vi var nærmest strandet i en lille fiske by. Jeg kom så i tanke om et ladekort jeg havde fået tilsendt, som jeg ikke viste hvad skulle bruges henne, det virkede sku og så var vi 2 lettede laksefiskere som nu ikke var strandet i Finland med igen på vej den forjættede Lakselv.
Vi ankom til Lakselv og Fjordutsikten motell, hvor vi skulle bo efter ca.32 timers kørsel. så blev vi indlogeret og fik en til trængt lur.
Vi skulle jo starte fiskeriet kl. 18.00. Klokken 18 var vi klar på fiskepladsen.
Og ja i anden kast startede eventyret da den første laks huggede, hvor svært kan det være.
En mindre laks på 68 cm. vildt det var en super starte på 8 dages lakse eventyr.
Det blev så eneste laks vi fik den første aften, men vi var igang.
Næste morgen kørte vi længere op i zone 3, der skulle ikke gå lang tid inden jeg fangede en laks på 60 cm. jeg fik samtidigt en søørred på 55 cm. og en PR stalling på 48 cm. helt vildt så flotte stallingerne er.
Om aften skulle vi starte i zone 1, hvor vi skulle fisk de næste 3 dage, så kl, 18 var vi klar, der skulle ikke gå lang tid inden jeg igen havde en laks som huggede, men efter en korte fight vristede den sig fik af krogholdet, godt det ikke var en kæmpe (-;
Allerede 3 kast efter var der igen bud efter min agn og efter en kort fight kunne vi lande en laks på 60 cm. som fik lov til at svømme videre. Vi fik ikke lokket flere på krogen den aften. Vi fiskede med en elg som gik og græsset på modsatte side af elven.
Næste morgen var vi klar kl. 6, men først op af formiddagen, fik jeg en lille laks på 55 cm. så kom min fangst krise på 2,5 dag. hvor så Morten fik gang i fangsterne, i løbet af de næste 2,5 dag fangede han 4 laks og en af de større på 86 cm.
Men det ville da være at lyve hvis jeg ikke kæmpede med at få gang i fangsterne igen, så godt at bilen var blevet fyldt med grej alt blev mere eller mindre prøvet, men lige lidt hjalp det.
Nu var det blevet lørdag og vi skulle i zone 2, og i de 2 første kast var der bud efter min agn, men de slap igen. Morten kastede i samme hul og fik en laks til at hugge men den slap også. må da sige nu var laksefeberen igen blusset op efter de dages kamp for at få laksene til et og andet var lige pludselig glemt.
Så kom hugget, humøret steger volsomt, den længe ventet kamp med en laks var igang, det kan ikke beskrives hvor meget man er igennem når man ikke fanger noget.
Men endnu en mindre laks på 65 cm bliver landet. herligt.
Søndag og mandag fik jeg igen lidt laks i størrelse 60, 65, 68 og 70 cm, men de store viste sig flere gang derude men om de ville bide nej.
Nu var vi kommet til vores sidste dag i denne omgang, vi havde besluttet os til at fiske bergkulpen, for at se om der stod fisk i den dybe rende under klippen.
Vi havde haft flere der var ude og smage på vores agn men slap igen.
Jeg lagde et kast op i fossen så linen blev trukket ind under klippen. Hov, min agn blev stoppet i strømmen, jeg får strammet linen op og kan mærke at der er modstand og giver et hårdt modhug også vågner laksen og jeg siger til Morten, at jeg tror jeg få der brug for hans hjælp, kan mærker det er en god laks. Jeg kæmper med at få laksen væk fra strømmen og ind i det rolige bagvand, efter et stykke tid er det nu mig der bestemmer slagets gang og kort tid efter kan Morten lande en 101 cm. og 10,3kg. laks for mig, endelig ramte vi de store laks som er i lakselv.
Så fik jeg mig lige en pause på et par timer, men masser af billeder, lidt opslag på snap og face og messingerbeskeder.
Fedt endelig at ramme en af de store. så blev madpakken inhaleret og fisken kom på køl. nu var der igen kommet ro på manden og fiskekæppen blev igen rigget til.
Puha allerede i første drev ned gennem strømrenden var der igen bud efter agnen, modhug og for syvsytten jeg havde endnu en af de stor på. den gav en også en super fight som jeg efter en god kamp kunne Morten lande den, 88 cm og 7kg vildt.
En fantastisk fisketur til Lakselv blev afsluttet med 2 af de stor lakselv laks, og jeg fangede ialt 9 laks på turen, en super uge i det nordnorske.